Första dagen avklarad

Är nöjd med hur första dagen utspelade sig. Vet ni inte vad jag pratar om så har ni med största sannolikhet hamnat på fel blogg.

suiSchweiz - czeTjeckien 0-1
Efter en maffig invigning där temat något luddigt var "pixlar" satte turneringens första match igång. Schweiz gick ut starkt precis som jag väntat mig, och Tjeckien såg väldigt svaga ut. Det unga mittfältet i hemmalaget vann det mesta och även om man inte kom till dödliga avslut alltför ofta hade Schweiz greppet om matchen. Ju längre första halvlek led, desto mindre påtagligt blev den schweiziska pressen och istället började Tjeckien jobba sig in i matchen. Efter halvlek var det återigen schweizisk press, med samma följdscenario som i första. Tjeckien lyckas få in en boll genom Vaclav Sverkos efter slarvigt försvarsspel.
Kort och gott så vinner Tjeckien en match där jag tycker att Schweiz var det marginellt bättre laget. Den tjeckiska segern känns väldigt tursam, och en solid Peter Cech räddade (tillsammans med sina målramar) tre poäng åt Tjeckien i premiären.
Att Alexander Frei får lirka av planen efter en knäskada är naturligtvis sorgligt, speciellt eftersom han var första halvlekens bästa spelare i mina ögon. Enligt uppgifter är skadan så pass allvarlig att han blir borta från fotbollen i sex veckor.


porPortugal - turTurkiet 2-0
De rödgröna satte igång en frenetisk offensiv från första bollkontakt, och man såg tidigt att turkarna hade svårt att hänga med i svängarna när Cristiano Ronaldo gjorde sina överstegsfinter, Simao sina outtröttliga ruscher, Decos sina centimeter-precisa krossbollar och Moutinho sina smarta passningar.
Även om målen lät vänta på sig så kom dom till slut, och när Pepe (världens mest offensiva mittback?) lyckas bryta sig in bakom Turkiets dito i 61:a minuten kom målet som gjorde att portugiserna kunde andas ut. Raul Meireles fastställde slutresultatet på tilläggstid efter att unge Joao Moutinho läckert och osjälviskt slagit iväg en genial passning till ovannämnde målskytt.
Jag håller Portugal som favoriter till slutsegern i EM. Gårdagens match fick mig på intet sätt att tänka om detta beslut. Det var inte utklassning, men Portugal hade hela tiden Turkiet på bekvämt avstånd, och resan mot kvartsfinalerna har börjat för Scolaris mannar.



Och så till dagens matcher då grupp B ska sparkas igång.

Österrike - kroKroatien är den första matchen för dagen som sparkas igång om ungefär två timmar. Kroatien är det mycket bättre laget, och jag tror inte att Österrike klarar att mäta sig med Balkans giganter. Jag tippar slutresultatet 3-0 till Kroatien.


gerTyskland - polPolen har jag två olika scenarion på. Antingen gör Tyskland ett tidigt mål och Polen klappar ihop. I så fall slutar matchen med 2-0 efter bekvämt tyskt spel där man sparar krafterna för senare prövningar. Ett annat scenario är att Polen lyckas hålla tätt in till halvtid, och att det tyska laget i så fall börjar känna av nerver och frustration över att inte få betalt på planen. Hur som helst, 1-0 eller 2-0 till Tyskland, beroende på hur matchen utspelar sig.

Kommentarer
Postat av: Shaugh

...vet inte riktigt hur jag snurrade in här, men efter jag läst igenom tycker jag hur som helst du förtjänar en kommentar.



Mycket välskriven och intressanta observationer här...hoppas du fortsätter med uppdateringarna. Bokmärkes!

2008-06-10 @ 17:21:58
URL: http://www.bloxster.net/id27/
Postat av: Kim

Tackar så mycket. Har varit lite torrt med uppdateringar nu det senaste på grund av en ihopsäckad dator, men det kommer mer så fort teknologin i hushållet är med i matchen igen.

2008-06-11 @ 20:25:27
URL: http://copamundial.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback